sunnuntai 17. toukokuuta 2009

Eilen Tänään Huomenna


Mies toi Etelä-Afrikasta sen viimein.

Yhden epäonnistuneen (sala?)kuljetusyrityksen jälkeen
kaksi taimea saapuivat tällä kertaa hyvissä voimissa.
Niitä on nyt tarkkailtu silmä kovana.

Kasvi on Yesterday Today Tomorrow.

Eilen Tänään Huomenna kukkii yhtä aikaa kolmin erivärisin kukin.
Se kasvaa sireenipensaan kokoiseksi -jos kasvaa. Odotamme jännityksellä viihtyykö se meillä.
Taimet odottavat ruukuissa terassilla lämpimimpiä öitä ja siirtoa ulos.

maanantai 11. toukokuuta 2009

Mukuloita soppaan ja multaan


Monisormisen mukulan kuorimisessa oli vähän työtä.


Symmetriset istutetaan.

Miehen isä siippoineen toi meille eilen maa-artisokkaa omasta viljelmästään. Mukulat oli lajiteltu niin, että viljelyyn päätyivät symmetriset yksilöt ja loput pataan. Sateen vuoksi emme saaneet niitä vielä kuopatuksi mutta hyvä keitto keitettiin. Sekaan sipulia, palsternakkaa perunaa ja tiraus sitruunaa heitettiin.
Tervetullut makuelämys kotikeittiöön!

Mukulat istutetaan 30 cm päähän toisistaan.
Kukkiikin kuulemma kauniisti. Kiitos!

lauantai 9. toukokuuta 2009

Vilinäviikko ja Jumituspäivä



Sateen raikasta pihaa ikkunan takaa







Aamu venähti pitkäksi univelkoja kuittaillessa ja muutenkin oli sellainen olo ettei harmaa päivä lähde käyntiin. Tämä tuli jotenkin nurkan takaa, sillä eilen nimenomaan laadin varsinaisen "sadepäivän sisätyölistan" ja oikein odottelin, että pääsen puuhailemaan, ompelemaan ja (vihdoin) viimeistelemään sesonki-invetaarion eli talvi pahvilaatikkoon, kesä naulakkoon jne.

Työnnettyäni koiran sateeseen aamulenkille tuntui toimintakyky palautuvan siinä raikkaudessa, mutta tilalle tuli tunne, että kello juoksee ja yhä ja kaikenaikaa olen alkutekijöissä. Juuri kun saan jotain nytkähtämään eteenpäin, olenkin taas alkutekijöissä. En ehdi, en ehdi, päivä valuu hukkaan. Tahdon tehdä nämä asiat, ennekuin iltasella lähdemme tyttöjen kanssa ulos. Lähikaupan kassakin oli juonessa mukana. Kohdallani se jumiintui ja vietin elämäni pisimmät minutit odottaen että kassa ihmetteli tilannetta, kutsui apua, purki laskuni ja latoi kaiken uudelleen toiseen kassaan. Tässä vaiheessa kello oli jo kolme. Ja olin niin yhä ilman aamulattea aamulenkillä. Koiraparka odotti sateessa kaupan edessä.

Ystäväni sanoisi varmaan, että tämä se on vain maailmankaikkeuden laki, pykälä "maksun paikka". Tällainen jumituspäivä seuraa kun on koko viikon ollut ollut tehokas: tehnyt työnsä, leikannut pihan pensaat, siirtänyt vadelman taimia (ja kerännyt nokkoset alta lettupannuun), siivonnut talon, viettänyt monta täyteläisen ihanaa saunailtaa tyttöjen kanssa (rivien välistä: mies työmatkalla), tehnyt löytöjä kaupoissa, syönyt hyvin ja kaikki on luistanut kuin rasvattu.

Nyt vihdoin (klo 16.30) käsiksi "sadepäivän listaan".

keskiviikko 6. toukokuuta 2009

Sekaisin laatik(ost)oista



Pienet puurasiat. Lokerot. Lokerikot. Boxit.
Rumasta hyllystä säästetyt irtolaatikot.
Entäpä vetimet!
Nupit ja pikkuruiset kahvat. Onko suloisempaa?

Innostuin keräämään erilaisia pieniä puisia laatikoita jo aika päivää sitten. Useimmat ovat jo olleet valkoisia, jotkut olen
maalannut valkoiseksi, jos puupinta ei ole ollut kaunis.



Vanerinen halpiskaappi ja talonpoikaispöytäni laatikko.
Pöytä varastettiin taloyhtiön kellarista -laatikko jäi.
(harmittaa yhä)




Niin sanotun renginkaapin laatikoita kirjahyllyssä.
Kaappi sekin kovassa käytössä.




Näissä säilyvät napit ja nepparit, vetskarit ja nauhat.
(sen ruman kaapin laatikoita 9 kappaletta)




Tulitikkurasia-aarre, painotalon kirjasin lokerikko,
löytö Hietalahden kirppikseltä.
Tikkuaskit on keräilty turuilta ja toreilta.




Lipastonlaatikoita äidin kotitilalta saadussa lipastossa.


Mutta katsokaapa näitä lipastoja ja laatikostoja. Joku on tehnyt irtolaatikoista tällaisia kauniin karheita kokonaisuuksia - ja se saa sormeni syyhyämään.

Kentien saan omista laatikoistanikin joskus vielä jotain aikaiseksi.

tiistai 5. toukokuuta 2009

Palko





Palko sai kaverikseen tarjoiluastian.
Ja nyt huomaan, että kuvaan vierinyt
tennispallo näyttää karanneelta herneeltä.

Tässä vielä kommenttien innoittamana yksi:

Sinistä ja keltaista



Mies ahkeroi.

Luonto ahkeroi.







Jokainen silmu ja
nuppu työntouhussa.



Paitsi minä.
Laiskuuden huipentumana pullatiskin
omenapiirakka,yhä pakkauksessaan,
jäätelöpala ja kuppi kahvia.