Näytetään tekstit, joissa on tunniste kirjat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kirjat. Näytä kaikki tekstit

lauantai 26. toukokuuta 2012

Katselukirja trikoosta








Sain valmiiksi jämätrikoista ompelemani katselu- ja tunnustelukirjan lapselle. Siinä on pohjina vanhoja T-paitojani ja kuviot ovat nekin jotain jämiä mitä olen säilönyt. Käsin kirjoen, koneella tikaten. Päällikeaplikointia ja sitä toista, mikäs sen nimi myt sitten olikin. Vahvikekankaatkin tulivat tutuksi. Ilman niitä trikoon tikkaaminen onkin mahdotonta.

Tein taskuja, joihin voi pujottaa taitteeseen nauhalla kiinnitettyjä hahmoja. Toinen on pieni maatuska, jolla on lapsen omat kasvot painettuna valokuvasta kankaalle. Toinen on tipunen, jota varten on pesäkin. Pupusen turkki on pehmoinen ja karvainen. Lohikäärmeestä kuuluu rapinaa jne. Näin jälkeenpäin ajatellen, vähän pienempi sivukoko olisi ollut helpompi lapsen käännellä.

Ehkä me käännellään yhdessä, ja keksitään myöhemmin eri sivuille laulut tai tarinatkin.


tiistai 8. toukokuuta 2012

Hyvästi sukkaongelmat




Nyt on ratkaistu se dilemma, että mitä tehdä niille sukille, joille ei löydy paria sitkeästä ja pitkämielisestäkään etsinnästä huolimatta. Pesukone syököön rauhassa sukkia, kyllä me niille käyttöä löydetään! Tai siis Japanilaiset ovat löytäneet.

Tuleekohan tästä lähtien ostettua sukkia kirjavammalla kuosilla?

Osa ideoista hyvin yksinkertaisia...

Osassa saa todella laittaa sorminäppäryytensä peliin.

perjantai 2. joulukuuta 2011

Tiibetin tyttäret


"Tiibetin kansa leviää ympäri maailmaa kuin muurahaiset ja buddhalainen usko tavoittaa punaisen miehen maan, kun rautalintu lentää ja hevoset kulkevat pyörien päällä"

Tiibetiläinen ennustus 700-luvulta


 

Tuo Tiibetin tyttärien takakannen teksti sai vilunväreet kulkemaan selkääni ja nappasin sen kirjaston BestSeller -hyllystä silläkin uhalla, että en ehdi sitä viikossa lukea. Ahmasin ekana päivänä taskulampun valossa sängyssä 60 sivua. Olo oli kuin pahaisella lapsella, joka uhmaa nukkumaanmeno aikaa.

* * *

Lapsi ei malta nukkua. Ja sen minkä nukkuu hän haluaa nukkua vain tissi suussa. Mietin mikä muu saisi olon yhtä turvalliseksi. Koitin muutamana yönä heijata uneen antiikkikehdossakin, mutta lapsi ei ymmärtänyt senkään päälle! Kapaloon en laittanut, mutta huomasin että lapsi nukahtaa helpommin, kun huitovat jalat ja kädet rauhoittelee taittamalla peitonreunat nyytiksi. Ja myssy päähän. Konstit taitaa olla aika iänkaikkiset, mutta itse taitaa olla jokaisen kokeiltava omat keinot. Ja mikä toimii tänä yönä, ei välttämättä toimi ensi yönä. Mutta näillä konsteilla nukuttiin edellisyön viiden tunnin sijaan tänä yönä 10 tuntia. Voi autuutta!

torstai 7. heinäkuuta 2011

Kesäinen kirja-arvonta


Mistä on leppoisa loma tehty? Uusista ideoista, puutarhavinkeistä, käsitöistä pihapuun alla, kärpäsen pörinästä riippukeinussa, askartelusta pikkuväen kanssa, unelmista ja luppoajasta kirja kainalossa. Siitä on hyvä loma tehty.

Arvon kolme kirjaa. Voittaja saa valita ensin, toiseksi tullut pääsee seuraavaksi apajalle ja kolmaskin saa vielä valita, eikä tarvitse tyytyä siihen mikä käteen jää. Arpansa voi jättää kommenttilaatikkoon. Kahdella arvalla voittoa saa tavoitella Ystäväkirjan porukka ja tähän postaukseen linkittäneet -se siis kannattaa mainita arvassaan.



Junk Style Tähän pikkukirjaan viehätyin Bangkokissa. Vaikka teksti on thaita, on tämä juuri sellainen kevyt käteensopiva riippukeinukirja niihin hellepäiviin, kun on mukavempi suunnitella kuin tehdä mitään.




Neulontapäiväkirjani Himoneuloja sujauttaa näihin taskuihin parhaat ohjeensa, lankanäytteensä tai suunnitelmansa sekä merkitsee muistiin kulloisetkin projektinsa. Kansiossa on myös vinkkejä ja ohjeita kutomisen saloihin, joten sopii myös himoneulojan tyttären koukuttamiseksi puikkoihin!




Peltityöt Yksinkertaisia ideoita ja ohjeita peltitöihin kotoa löytyvin perustyökaluin. Kierrätyshenkinen aloittaa vaikka Saarioisten maksalaatikkovuokasta! Peltitöiden mestariluokka  löytyykin juuri todellisten kierrättäjien luota kehitysmaista.



Pieni vihreä kirjani Ajatuksia herättävä puutarhakirja todelliselle viherpeukalolle. Hetken trendien perässä juoksijat eivät tästä kirjasta suuremmin piittaa. Tässä on kuopastu puutarhan sielua. Suosittelen!

maanantai 16. toukokuuta 2011

Kirjaherkkuja







En tiedä minne laittaa veljeltä saadun chilin, ettei se vaan kuolisi. Kuljettelen sitä ympäriinsä, päiväksi ulos, viileiksi yöksi sisään. Koitan asetella valoon, mutta varjelen suoralta porotukselta. Tämä on konstikas aika vuotta.

Kävin suosikkikirjakaupassani Lönrootin kadulla. Siinä kirjakaupassa ei ole muuta vikaa, kuin että melkein aina on ainoa asiakas ja kun sillä on hypistellyt kirjoja kolmevarttia, hiipii suoranainen velvollisuuden tunne ostaa. No se velvollisuus on usein helppo täyttää. Olin jo lähdössä pois kun nämä kolme kirjaa pyrkivät mukaan.

1000 ideas for creative REuse. Nimi taisi kertoa kaiken. Monipuolisia ideoita ja paljon. Tuttujen materiaalien lisäksi mukaan mahtuu yllättävän paljon yllätyksellisiä tuunausmateriaaleja. Olisitko tullut tehneeksi topin yläosaa puolikkaasta amerikkalaisesta jalkapallosta tai vyötä pyöränrenkaista? No en minäkään!

Blogging for bliss. Ohjeita bloggaajalle laidasta laitaan. Lähinnä ulkoasullisia. Monipuolinen valikoima taide, käsityö ja lifestyleblogien haastatteluja ja kokemuksia. Ahhh...!

Little things to sew. Yksinkertaisia toimivia ohjeita lapselle. Sekä leluja että vaatteita/tarvikkeita. Kaava-arkit mukana. PIdin kirjan tavasta esittää sisältö paperinukkemaisia piirroskuvina valokuvien rinnalla.



Muitakin ompelukirjoja on tullut ahmittua. Sattuneesta syystä en voi kertoa tämän kirjan nimeä, mutta ohjeet on niin selvät, ja kaava-arkit vaiheittaisine teko-ohjeineen mukana, että ei tarvitse aloittaa japanin opintoja. Japani ja lastenvaatteet on mainio yhtälö.







keskiviikko 11. toukokuuta 2011

Kierrätystehtaalla: löydöt







Heti tarttui mukaan minimaaliset nahkatossut. Ja samasta kojusta kätevä luomupuuvillainen body, joka saa ihmettelemään miksi KAIKKI bodyt eivät ole tälläisiä. Mitoitus nimittäin lupailee käyttöiäksi 0-6 kk seuraavilla "toiminnoilla": Hihat käännetään ensin reilusti ja lapsen kasvaessa harakiilasta löytyy toiset napit, joilla bodylle saa pituutta. Lisätila on kuulemma hyvä myös kestovaippailijalla, kestovaippa vie sen verran enemmän tilaa pöksyissä. Takana on vielä kurkistustasku josta voi tutkailla lapsen kuivuutta. No, kokemus kertoo ovatko nämä jatkopalat niin hyvät kuin miltä kuulostaa.
Huomasin juuri, että palkittu viimevuoden vauvatuotteena Linkki kommenteissa.)
Onko kokemuksia?

Kaupan päälle sain kevyen matkaimetystyynyn, jonka voi laittaa käsivarren alle tai yhtälailla tukemaan lasta niin syöttötuoliin kuin rattaisiinkin.


Tälläinen tuttitasku löytyi nipistettäväksi vaunuihin roikkumaan tai muuten vaan vyötäröle silloin kun vaatteet tarjoilevat taskuja niukasti.

Nämä korut johdattivat minut "sepän" luo, joka hetkeä myöhemmin sitten tilauksesta naputteli meille myös yksilöidyt pyyhkeen nimikyltit lusikoiden pesistä. Joku oli jo viime vuodesta viisastunut ja seisoi jonossa omien lusikoidensa kanssa!





Vielä löytyi japanilaisten lastenvaatteiden kaavakirja minun makuuni. Jos jotain lapselle ompelen, niin juuri tällaista yksinkertaista, linjakasta ja nopeaa mitä kirja esittelee. Hetken kun sinä juttelin, niin kohta jo kävi ilmi, että myyjä oli Peikkola -blogista. Japanin erikoisuuksia käsityön saralla voi ihmetellä Zakka Love -linkistä ja sivupalkin Japani tunnisteen alta.

sunnuntai 24. lokakuuta 2010

Kirjoja, kirjoja





Ensin kuistilla oli kasseittain kirjoja. Nyt alakerrassa on pinoja. Sisustus- ja askartelukirjoja, romaaneja ja tietokirjoja. En pidä kiirettä laittaa niitä pois. Ovat kuin lupauksina hyvistä hetkistä siinä.

Kävin torstaina kirjamyyjäisissä. Jollekin on tärkeää autoetu. Minä pidän näitä myyjäisiä parhaana työsuhde-etunani. Espressokoneen ohella. Kaksi kertaa vuodessa saa kahmia kirjoja kahdella eurolla kappale niin paljon kuin jaksaa kantaa. Osa kirjoista on jotenkin vahingoittuneita tai nuhraantuneita. Mies oli tänä vuonna kantamassa, ensimmäistä kertaa ei tarvinnut pidätellä itseään!

Minua odottaa Alku ja muut ajat, Vaihtoehtoinen maailmanhistoria ja Iivana Julma. Kuvittelen myös lukevani Tähdet ja maailman kaikkeus. Parasta näissä myyjäisissä on, että voi ostaa sellaisiakin kirjoja, joita ei ostaisi jos hinta olisi 38.50. Ja jos törmää hyvään kirjaan, jonka on jo lukenut, sen voi ostaa kaverille.

lauantai 12. kesäkuuta 2010

Mysteerilaatikko







Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla yöpöydän laatikko. Se on valkoiseksi maalaamani vanha Ikean kuutio, johon olen yhdistänyt talonpoikaispöydän laatikon.

En tiennyt, että yöpöydänlaatikoista saattaa sukeutua varsinaisia omistajansa arjen läpiluotauksia. Ainakin minulla sinne kertyy kaikenlaista tavaraa siksi, että se on ikäänkuin viimeinen pysäkki unen ja valveen välillä. Siksi se on myös jotenkin herkkä ja hauras paikka. En sanoisin kenellekään, että "se on yöpöydän laatikkossa, ota sieltä!".

laatikossa on muunmuassa:

Mummon kutomat villasukat
Bodyshopista ostettu hierontarulla -osoittautui huonoksi -enemmän kutittaa kuin hieroo. Minulla on valikoima erilaisia hemmottelukapistuksia, joista ehdottomasti paras on sellainen metallinen vispilä jonka voi upottaa toisen päänahkaan, tiedättehän?
Paulo Coelhon Elämä -mietelausekirja
Kynä ja muistikirja -jos jokin askarruttaa mieltä kirjoitan sen ylös ja nukahdan
Riitttää jo! -kirja kuluttamisesta ja kaiken liiallisuudesta
Erinäinen määrä hiuslenkkejä ja solkia (ahaa, täälä ne siis ovat)
Homeopaattinen kotiapteekkisetti 12 tärkeintä sokeripalleropulloa nätisti rasiassa
Auringonhattu-uutetta ja Thaimaasta ostamani erinomainen luonnonyrtti-inhallaattori -sellaisia näkee nuhaisten ihmisten siellä nuuhkivan kaduilla kaiken aikaa. (näiden paikka se ei tietenkään ole, mutta ovat lojuneet siellä edellisestä nuhasta asti.)
Narua, kumkum bindejä, sähköpistokkeen suojus, yksi pelikortti,kynsiviila, korkkareiden varakorot, lisää kyniä, toinen pelikortti, kolikoita.... -???, älä kysy miksi


On varmaan niitäkin ihmisiä (sinulla?), joilla yöpöydän laatikossa on järkevästi nenäliinoja, hiusharja, burana ja muutama intiimitarvike. Ehkä minullakin kohta taas vähän aikaa. Ajattelin nimittäin siivota tuon laatikon ja siksi tulin tehneeksi tämän kummallisen inventaarion.

Rattoisaa sadepäivää!

maanantai 19. huhtikuuta 2010

Hetki



"Äiti Marie oli hyvä ihminen. Hänen uskonsa oli yhtä yksinkertaista kuin maa, jota hän viljeli. Hän jakoi rangaistuksia hyvin harvoin - se ei juurikaan ollut tarpeen - koska syntiinlankeaminen oli hänen mielestään todiste siitä, että ihminen on onneton.
Abbedissa jutteli kaikessa rauhassa hairahtuneen sisaren kanssa ja palkitsi rikkomuksen sen vastakohdalla: varas sai lahjoja ja laiskuri vapautuksen päivittäisistä askareista. Abbedissan vankkumaton jalomielisyys saikin yleensä rikkomukseen syyllistyneen tuntemaan häpeää. Äiti Marie oli kuitenkin harhaoppinen kuten minäkin. Hänen uskonsa oli lähellä panteismia. Hän ei välittänyt monimutkaisista teologisista kysymyksistä, ja hänen filosofiaansa saattoi kuvailla yhdellä sanalla eli rakkaudella. Äiti Marielle rakkaus oli tärkeämpää kuin mikään muu."

Joanne Harris, Sarkaa ja samettia
(Pieni suklaapuoti, Karamellikengät))

Eilen illalla koitin rauhoittaa viikonlopun touhusta, juhlimisesta ja valvomisesta hämmentynyttä systeemiäni. Ensin tyhjentäen mieltäni piikkimatolla, mutta kun ei tämäkään tepsinyt hiivin peitto harteilla alas lukemaan. Kirja vei sellaisiin tunnelmiin, että nousin hakemaan ystävältä saadut riimut ja nostin yhden sekä itselleni, että miehelle. Luin peiton mutkassa mukavasti kerällä nautiskellen.