tiistai 30. marraskuuta 2010

Odotukset





Piipahdin Pop up -puodilla toteamassa, että jopas oli ylimainostettu tapahtuma. Kuudelta kansaa oli niin ettei sisään mahtunut ja kun seitsemän jälkeen tein toisen yrityksen olivat muutamat tupaan nostetut pöydät harvoine tuotteineen melkoinen pettymys. Harmitti kaverin ja muiden puolesta, jotka olivat vaivautuneet paikalle kaukaa. Ajatus hyvä, erinomainen, tuollainen kiertävä luomupuoti, mutta olisi sitä sitten toivonut vähän panostusta kun mainostettiin oikein Helsinginsanomia myöden.

Ostin hampunsiemenrouhetta ja intiaanisokeria. Sokeripullatkin ostettiin ja keitettiin kotona teet.

Novitan Balilanka on löytö. Olin koittanut virkata koreja t-paidasta leikkaamastani kuteesta, mutta jälki ei ollut siisti ja sitten osui silmiin tämä putkilolanka 1.95 kerä. Tästä tulee hyvää ja jämäkkää!

* * *

PS. joko olette kokeilleet tunisialaista virkkuukoukkuja. Koitin kysellä kaupoista mutta helsingin lankakaupat eivät edes tienneet mistä puhun! Lankabaari sentään jo oikein opasta videolla.
Laittakaa linkkinne tulemaan jos olette jo tehneet jotain tunisialaisittain!

maanantai 29. marraskuuta 2010

Valmis!





Tälläisiä näistä edellisten postauksien hämmentävistä häkkyröistä tulee. Kollega kehitteli mallin Tori -lehden lukijoille ja porukalla näpertelimme niitä sitten joulupaketteihin. Se selittää nämä valtavat röykkiöt ruokoa ja piipputrassista väänneltyjä liitoskappaleita.

lauantai 27. marraskuuta 2010

Himmelihommeli







Nämä kootaan palloksi...Joko alkaa hahmottua?

* * *

Puuskutin juuri pakkasessa kotiin hetkeksi tankkaamaan. Silmissä vilisee vielä siksak ja trikoo. Nyt koira lenkille ja suihkun kautta juhlimaan! Saas nähdä miten vihreä on naamani aamulla ompeluluokassa.

perjantai 26. marraskuuta 2010

Jaksaa, jaksaa!


Jatkona edelliseen postaukseen: Järviruoko liotetaan
(ettei murru), leikataan ja niputetaan.






* * *

Kermakaikkisen tiivistä on ollut. Tunsin itseni onnekkaaksi kun saan tulla kahtena peräkkäisenä iltana työstä suoraa kotiin. Odotan hiljaista perjantai-iltaa. Sitä että saan olla kotona yksin.

-Olen ahmaissut liikaa kursseja. Lasikurssi loppui. En tiedä koska ehdin poimimaan viimeisen kahden "uunituksen" tuotokset, sillä sovittuun hakuaikaan on trikoo-ompelukurssi. Varsin innoittava sekin ja ideoita pulppuaa. Trikoon kanssa venytään vielä tämä lauantai, sunnuntai ja yksi arki-ilta. Sitten saa kurssit osaltani riittää tältä vuodelta.

-Koira on kunnossa ja pääsee hyvään hoitoon matkammekin ajaksi. Minä jo valitsen lukemista ja pienikokoisia käsitöitä reissuun.

-Illanviettoja, pikkujouluja, kaupunkireissuja ja kotibileitä on kasapäin. Kiitos ystävät!

-Mies on puskenut töitä pari kuukautta sellaiseen tahtiin, että arki-iltaisin hän ei aina jaksa keskustella. Kun monologiini tulee tauko, hän kysyy mitä syödään. Primääritarve, niinpä niin, ja eikun uunijuureksia leikkaamaan! Sesongin ihanuus ovat ne isot kahden kilon juuressäkit joita saa nyt lähikaupoistakin.

-Tässä kaiken keskellä on vessa revitty auki ja kellariin vievien rappujenkin remontti roikkuu mukana.


Kiitos vielä lumestakin, kyllä jaksetaan!

torstai 18. marraskuuta 2010

Kimpassa

















Jos kaikki poimii 60 paksua ehjää ruokoa, niin ei siinä kauan nokka tuhise!

sunnuntai 14. marraskuuta 2010

Isä



En keksi varhaisinta muistoa isästä. Tai tuleehan niitä mieleen tosi monta, mutta en tiedä ovatko ne omia muistoja, vai ovatko ne isän ja äidin muistoja. Kerrottuja asioita, joista olen muodostanut muiston. Tai valokuvia joiden ympärille on kerrottu tarinaa. Viimeistään viisivuotiaana muodostin jo ihkaoikeita omia muistoja. Mutta alkuun:

Kun olin ihan pieni oli isä reissutöissä. Isästä tuntui pahalta, kun hän palasi reissuiltaan ja olisi halunnut suoraan ottaa pienen tyttönsä syliin, mutta minä juoksinkin sohvan taakse ja sanoin, että halusin ensin vähän katsella.

Koska isä oli reissutöissä, ei ihan voinut tietää minkälaisissa seikkailuissa hän oli ollut. Niinpä vähän epäileväisesti kuuntelimme niitä juttuja, jotka alkoivat "Kun isä oli Afrikassa neekerinä..." Silloin sai vielä sanoa niin.

Ollessani ekalla isä oli vuorotyössä. Silloin isä otti usein iltapäivällä päiväunet. Pötkötin isän vieressä ja ensin isä luki ääneen Tarzania. Sitten minä tavata tankkasin, kunnes isä yllättäen aina nukahti ja hiivin pois. Sitten isä siirtyi päivätöihin ja se oli äidille suuri helpotus.

Minä olin isän lempityttö. Muita tyttäriä ei ollut. Minäkin vähän poikamainen, pelasin kentällä lätkää. Kun kaunoluistimen kärjet tökki, sahasi isä ensin yhden kerrallaan pois, mutta ymmärsi sitten ostaa hokkarit. Kerran kentällä isä rupesi luistimilla kaatumaan ja se oli kauheaa katsottavaa. Kuin puu olisi kaatunut.

Nykyään anna isälle erityisesti arvoa, koska hän oli paljon kotona kun olin nuori. Touhusi meidän kanssa. Hän tuli joka päivä töistä kotiin ja laittoi lämpimän ruuan perheelle. Hitto, kun meidän piti aina pestä niitä pikkuruisia monihaaraisia multaisia oman maan porkkanoita, joita ne äidin kanssa vaalivat takapihalla. Silloin toivoin, että haettaisiin kaupasta isoja valmiiksi pestyjä porkkanoita. Luomuahan ne oli, nyt sen tajuaa.

Kun muutin kotoa isä ei juuri soitellut, jos ei ollut asiaa. Mutta ne asiat olikin joskus niin omituisia. Että tikusta asiaa. Nyttemmin isä voi soittaa ihan muutenkin vaan.

Kun erottuani myin itse ensimmäistä asuntoani sydän rikki, murehdin, että kukaan ei osta sitä. Isä sanoi, että "yksi (ostaja) riittää". No tulihan se ostaja. Kun sitten muutin yksin asumaan ja murehdin, että hyvää miestä ei löydy isä sanoi, että "yksi riittää". Tätä "yksi riittää" lausahdusta on viljelty kavereiden kanssa monessa asiassa. Että maailma on niin avara, että kyllä aina yksi löytyy.

Tahtoisin asua lähempänä ja useimmin omia isän itselleni. Vaikka onhan se mahtavaa, että on monta, jonka kanssa hänet jakaa. Isän kanssa taitaa olla mukavinta nykyään hänen elämänkumppaninsa mökillä. Isä poimii metsästä ja vetää järvestä kuningasten ruokaa pöytään. Siellä puuhaillessa isä on parhaimmillaan. Sitä on mukava katsoa.

PS. Isän halkopinot ei taida laota näin.